Facebook

Just graduated! Alhamdulillah.Semoga segala amalan kita diterima Allah dan Semoga kita ikhlas dalam melakukan apa jua perkerjaan dan mendapat keberkatan dari Nya.. i love Allah

Thursday, October 7, 2010

Kelebihan surah-surah pilihan...

بسم الله الر الرحمن الرحيم
salam..semua...today i nak share ngn korang pasal kelebihan surah-surah pilihan..memandang ari ni ari jumaat(kene baca yasin) so,aku terpikir la nak share tajuk ni..selamat beramal..semoga amalan kita diterima nya..ameennn~~:)
Surah Al-Kahfi
Fadhilatnya:
a) Sebagai Cahaya Pada Hari Kiamat.
Rasulullah SAW bersabda: Barangsiapa membaca surah Al- Kahfi sebagaimana ia diturunkan adalah bacaan itu menjadi cahaya baginya di hari Kiamat, sejauh tempatnya berdirinya hingga Makkah”. (HR. Hakim)
b) Terhindar Fitnah Dajjal.
Rasulullah SAW bersabda: Barangsiapa hafal sepuluh ayat dari permulaan surah Al-Kahfi, maka dijaga dari fitnah Dajjal”. ( HR. Ahmad, Muslim dan Nasa’i)
c) Mudah Terbangun Malam.
Rasulullah SAW bersabda: Barangsiapa membaca lima ayat terakhir surah Al-Kahfi pada menjelang tidurnya, maka Allah membangunkannya pada waktu malam mahupun waktu yang ia suka.” (HR. Ibnu Mardawaih dari Aisyah)
Surah As-Sajdah
Fadhilatnya:
a) Penaung Di Hari Kiamat.
Rasulullah SAW bersabda: Alif Lam Miem As Sajdah dating di hari kiamat dengan mempunyai dua sayap yang menaungi pembacanya, seraya berkata: Tak ada jalan bagi orang lain atas engkau, tak ada jalan bagi orang lain atas engkau:. (HR.Abu Ubaid)
Surah Yaasiin
Fadhilatnya:
a) Yaasiin Jantung Al-Quran.
Rasulullah SAW bersabda: Segala sesuatu itu mempunyai jantung (pusat) dan jantung Al-Quran adalah Surah Yaasiin. Barangsiapa membaca Surah Yaasiin maka Allah mencatat baginya sebagai membaca Al_Quran sepuluh kali”. (HR Tirmizi dan Ad Darimi)
b) Terpenuhi yang dihajati.
Rasulullah SAW bersabda: `Barangsiapa membaca Surah Yaasiin di permulaan siang dan mendahulukannya di depan hajatnya, maka hajat itu akan terpenuhi”. (HR. Abu Syaikh dari Abu Hurairah)
c) Allah Mengampuni Dosanya.
Rasulullah SAW bersabda: Jantung Al-Quran itu ialah Surah Yaasiin tidaklah dibaca akannya oleh seseorang yang menghendaki keredhaan Allah dan keselamatan di hari akhirat, melainkan Allah mengampunu akan dosanya”. (HR. Abu Daud)
Surah Ad-Dukhan
Fadhilatnya:
a) Malaikat Memohon Ampun Untuknya.
Rasullah SAW bersabda: Barangsiapa membaca Surah Haamiem Ad Dukhan di malam hari, maka ia memasuki pagi dalam keadaan dimintakan ampun oleh tujuh puluh ribu malaikat”. (HR. Tirmizi dari Abu Hurairah)
Surah AR-Rahman
Fadhilatnya:
a) Mempelai Al-Quran.
Rasulullah SAW bersabda: Segala sesuatu itu mempunyai mempelai dan mempelai Al-Quran adalah Surah Ar rahman. (HR. Baihaqi)
Surah Al-Waqiah
Fadhilatnya:
a) Memperoleh Kekayaan
Rasulullah SAW bersabda: Barangsiapa membaca surah Al-Waqiah pada setiap malam, maka tidak akan tertimpa kemelaratan selamanya”. (HR. Baihaqi)
Surah Al- Mulk
Fadhilatnya:
a) Memberi Syafaat Bagi Yang Membacanya.
Rasulullah SAW bersabda: Ada satu surah dari Al-Quran yang terdiri dari dari tiga puluh ayat yang dapat memberi syafaat kepada seseorang, sehingga dosanya diampuni.surah itu adalah Tabarakallazi Biyadihil Mulku:. (HR. ahmad, Abu Daud, At Tirmizi, An Nasai, Ibnu Majah, Ibnu Hibban dan Al- Hakim)
b) Terhindar Seksa Kubur.
Rasulullah SAW bersabda: Surah Al-Mulk adalah pencegah, ia adalah penelamat yang menyelamatkan pembacanya dari seksa kubur”.(HR. At- Tirmizi)
Dianjurkan Rasulullah Menghafalnya
Rasulullah SAW bersabda: Saya suka supaya surah ini terdapat dalam hati tiap- tiap orang mukmin”. (HR. Al-Hakim)

No comments:

Post a Comment

thanks for comment!

Blogroll